Poznańskie środowisko akademickie gości obecnie uczestników 37. konferencji CHER 2025, która trwa w Collegium Iuridicum UAM. To prestiżowe spotkanie badaczy szkolnictwa wyższego z całego świata organizuje Konsorcjum Badaczy Szkolnictwa Wyższego wspólnie z Instytutem Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Uniwersytety wobec współczesnych wyzwań

Tegoroczne obrady koncentrują się na problemie adaptacji akademickich instytucji do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Hasło przewodnie brzmi: „Adaptacja do zmian: systemy szkolnictwa wyższego, instytucje i akademicy w zmieniającym się świecie”. Uczestnicy analizują, jak uczelnie radzą sobie z presją polityczną, gospodarczą, demograficzną oraz technologiczną.

Szczególne miejsce w dyskusjach zajmują kwestie finansowania uniwersytetów, standardów jakości nauczania, sytuacji zawodowej pracowników nauki oraz wpływu nowoczesnych technologii na funkcjonowanie szkolnictwa wyższego. Eksperci zastanawiają się nad rolą sztucznej inteligencji i big data w transformacji badań naukowych i procesów edukacyjnych.

Krytyka komercjalizacji uniwersytetów

Wykład inauguracyjny wygłosił prof. Gary Rhoades z University of Arizona, światowy autorytet w dziedzinie przemian szkolnictwa wyższego. Amerykański badacz, współautor fundamentalnej pracy „Kapitalizm akademicki i nowa gospodarka”, przedstawił referat zatytułowany „Ponad neoliberalnym kapitalizmem akademickim w zbiorowych negocjacjach o nieliberalnych zmianach politycznych”.

Rhoades ostrzegał przed zagrożeniami płynącymi z nadmiernej komercjalizacji uniwersytetów. Jego zdaniem uczelnie, mimo że wydają się bezbronne wobec rynkowych mechanizmów, w istocie dysponują znaczącym potencjałem oddziaływania. Problem polega na tym, że proces korporatyzacji sprawia, iż społeczna misja uniwersytetów schodzi na drugi plan, ustępując miejsca priorytetom finansowym.

Program i organizacja wydarzenia

Konferencję oficjalnie otworzył prof. Przemysław Wojtaszek, prorektor UAM odpowiedzialny za finanse i projekty badawcze. Za organizację całego przedsięwzięcia odpowiada prof. Marek Kwiek, dyrektor Instytutu Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM oraz przewodniczący Rady Dyrektorów CHER.

Trzydniowe spotkanie, które potrwa do 5 września, obejmuje cztery główne bloki tematyczne: procesy edukacyjne, działalność badawczo-innowacyjną, społeczne oddziaływanie uczelni oraz problematykę zarządzania i internacjonalizacji. Uczestnicy będą mieli okazję wymienić doświadczenia dotyczące funkcjonowania systemów szkolnictwa wyższego w różnych krajach i kontekstach kulturowych.