W Poznaniu trwają intensywne prace nad nową linią tramwajową, która połączy węzeł Wierzbięcice z ulicą Św. Marcin. Aktualnie roboty są skoncentrowane na kluczowych fragmentach, takich jak skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi oraz ulica Ratajczaka, między Św. Marcin a Ogrodową. Inwestycja ma na celu znaczną poprawę infrastruktury miejskiej, co będzie miało ogromne znaczenie dla mieszkańców.

Zaawansowane prace przy Wierzbięcicach

Na węźle Wierzbięcice trwa modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnej, wymagająca głębokich wykopów. Stosowane rury o dużej średnicy świadczą o skali projektu. Wykonawcy przygotowują się do montażu specjalnych płyt pod torowisko, co ma przyspieszyć dalsze prace torowe.

Zmiany na skrzyżowaniu Matyi, Wierzbięcice i Królowej Jadwigi

Prace związane z odwodnieniem torowiska na tym skrzyżowaniu postępują dynamicznie. Wylano fundamenty pod nowe słupy trakcyjne, a remont torowisk na ulicach Matyi i Królowej Jadwigi jest w toku. Na niektórych odcinkach zakończono już podbudowę i wysypano tłuczeń. Interesującym elementem jest rozbiórka starych schodów przy przystanku tramwajowym Wierzbięcice, które zastąpi nowa ściana oporowa.

Udogodnienia dla pieszych na Wierzbięcicach

Chociaż istniejące przejście podziemne przy przystanku Wierzbięcice zostanie zachowane, planowane jest także nowe przejście naziemne. Aktualnie trwa zabezpieczanie górnej powierzchni stropu specjalną warstwą izolacyjną. Aby przyspieszyć proces schnięcia, wykorzystano specjalne namioty z nagrzewnicami, co jest nowatorskim rozwiązaniem w realizacji tego etapu.

Infrastruktura ulicy Ratajczaka

Na ulicy Ratajczaka rozpoczęto wymianę kanalizacji ogólnospławnej, która znajduje się na głębokości sześciu metrów. Materiały są już dostarczone, co umożliwia rozpoczęcie montażu szalunków. Na tym odcinku planowane są również prace nad infrastrukturą dla kabli trakcyjnych, kluczowych dla nowej trasy tramwajowej. Warto zaznaczyć, że większość drzew została przesadzona, co świadczy o trosce o środowisko.

Kompleksowe podejście do modernizacji

Realizacja projektu potrwa około dwa lata, a prace są tak zaplanowane, aby zmniejszyć niedogodności dla mieszkańców. Wkrótce roboty będą kontynuowane na odcinkach ulic Niezłomnych i Ratajczaka do Ogrodowej. Pomimo prowadzonych prac, ruch tramwajowy na ulicy Św. Marcin pozostaje niezakłócony dzięki wcześniejszej przebudowie skrzyżowania z ulicą Ratajczaka.

Nowa trasa tramwajowa ma za zadanie skrócić czas dojazdu z dzielnic Wilda i Dębiec do centrum miasta, tworząc dodatkowy szlak komunikacyjny na osi północ-południe Poznania. W planach są nowe przystanki przy Starym Browarze oraz na Wierzbięcice. Oprócz torowisk, projekt obejmuje przebudowę dróg, budowę ścieżek rowerowych, chodników, instalację nowego oświetlenia i sadzenie zieleni miejskiej. Dodatkowo projekt uwzględnia oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami i elementy małej architektury, takie jak ławki czy stojaki rowerowe.

Inwestycja jest kluczowa dla Poznania i otrzymuje wsparcie z funduszy unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. To jeden z priorytetowych projektów rozwoju miejskiej infrastruktury.

Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie