W Poznaniu rozpoczęto nowatorski projekt mający na celu poprawę stanu miejskich torowisk tramwajowych. Nowa maszyna do prewencyjnego szlifowania szyn zadebiutowała na ulicach miasta, obejmując swym działaniem kluczowe obszary, takie jak Święty Marcin, most Teatralny, ulica Fredry oraz plac Wolności. To istotna inicjatywa mająca na celu podniesienie standardów publicznego transportu.
Nowa technologia na torach
Maszyna ATMO, pierwszy raz wykorzystywana w Polsce, znana jest w Europie od 2020 roku. To zaawansowane urządzenie specjalizuje się w efektywnym szlifowaniu szyn, szczególnie na łukach o małym promieniu, co znacząco zmniejsza hałas oraz wibracje. Innowacyjne płukanie kamienia szlifierskiego wodą eliminuje iskrzenie, co poprawia bezpieczeństwo pracy.
Znaczenie procesu szlifowania
Szlifowanie szyn odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu torowisk. Można je podzielić na prewencyjne, które zapobiega przedwczesnemu zużyciu, oraz regeneracyjne, usuwające nierówności powstałe podczas eksploatacji. Dzięki temu zabiegowi, hałas generowany przez przejeżdżające tramwaje ulega redukcji, a żywotność infrastruktury i pojazdów ulega wydłużeniu.
Realizacja w centrum Poznania
Maszyna operowała nocą, aby nie zakłócać codziennego ruchu tramwajowego, a jej działania obejmowały także szlifowanie toru próbnego w zajezdni Franowo. Przewiduje się, że do końca grudnia prace będą kontynuowane z użyciem różnych specjalistycznych urządzeń.
Plany na przyszłość
Przyszłe prace obejmą różne trasy tramwajowe w Poznaniu, w tym ul. Grunwaldzką, Trasę Kórnicką, ul. Zamenhofa, ul. Wierzbięcice oraz Górny Taras Rataj. Łącznie, do szlifowania przewidziano 34 kilometry toru pojedynczego poza centrum miasta, co ma na celu poprawę komfortu podróżowania dla pasażerów.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
