Podnośniki teleskopowe często są traktowane jako nieco gorszy zastępnik zwyżek koszowych na podwoziach samochodowych. A tymczasem w wielu sytuacjach to właśnie zwyżka teleskopowa okaże się lepszym wyborem – szczególnie wtedy, kiedy warunki pracy będą wyjątkowo trudne.

Przygotowanie do pracy w terenie

Zwyżka teleskopowa z silnikiem spalinowym, napędem na obie osie i terenowymi oponami to sprzęt, który wyróżnia się lepszą dzielnością terenową niż niejedno podwozie samochodowe, a przy zwartej konstrukcji zwyżka tego rodzaju będzie też wyróżniała się większą zwrotnością. Łatwiej będzie ją podprowadzić na miejsce i ustawić w optymalnej pozycji do pracy bez konieczności organizowania wszystkiego dookoła tylko z myślą o pracy na wysokości.

Są to w większości maszyny zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi i zbudowane na solidnych komponentach, więc praca w trudnych warunkach terenowych i pogodowych nie robi na nich najmniejszego wrażenia.

Sięga wszędzie i zewsząd

W rzucie z góry zwyżka teleskopowa zajmuje znacznie mniej miejsca od samochodu z zabudowanym koszem i jest do tego bardziej zwrotna. To oznacza, że nie trzeba z równą pieczołowitością, co przy aucie, szukać miejsca, w które można by było podjechać, żeby prowadzić prace. Duże zwyżki teleskopowe sięgają nawet na ponad 42 metry, co jest imponującym wynikiem i zapewnia odpowiednią swobodę, żeby lepiej zaplanować prace na wysokości.

Operacje, które wymagałyby żmudnego manewrowania autem ciężarowym w trudnym terenie, można zdecydowanie szybciej wykonać zwyżką teleskopową. Wysięg boczny jest zwykle całkiem spory, więc jeśli nawet gdzieś nie da się idealnie nią podjechać, to być może nadal da się odpowiednio ustawić kosz w relacji do budynku.

Jedne z najlepiej zaprojektowanych maszyn

Zwyżka teleskopowa z własnym napędem jest maszyną projektowaną od zera w jednym tylko celu. To ważne, ponieważ dzięki temu konstruktorzy mogą dobierać do konstrukcji zwyżek takie materiały, które zagwarantują odpowiednią sztywność i będą dobrze przenosiły obciążenia w czasie pracy. W przypadku zwyżek na samochodach można się poruszać wyłącznie w obrębie ograniczeń, które wynikają wprost z konstrukcji podwozia – tutaj tego problemu nie ma. Efektem jest na przykład zaprojektowania tylnej osi jako skrętnej (albo obu, jak ma to miejsce w niektórych modelach zwyżek), co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w ograniczonej przestrzeni.

Zwyżki teleskopowe zdecydowanie zasługują na to, żeby poświęcać im więcej uwagi, bo to sprzęt, który już niejednokrotnie ratował sytuacje, w których żadne inne wyjście nie wydawało się wystarczająco dobre.