Tramwaje NGT6D, produkowane przez Duewag/Siemens, zdobyły niezbędne certyfikaty pozwalające na rozpoczęcie przewozu pasażerów w Poznaniu. Pierwsze pojazdy wkrótce pojawią się na trasach, oferując podróżnym nowe doświadczenia. Oficjalne wprowadzenie tramwajów do eksploatacji zbiega się z wydarzeniami upamiętniającymi 145-lecie miejskiego transportu publicznego, co czyni debiut jeszcze bardziej znaczącym.

Specyfikacja techniczna i funkcjonalność

Nowoczesny tramwaj z Bonn, mierzący niemal 29 metrów, jest w stanie pomieścić 201 pasażerów, w tym 64 na miejscach siedzących. Dwukierunkowa konstrukcja pojazdu pozwala na jego użytkowanie na wszystkich dostępnych trasach, w tym tych bez pętli końcowych. Znaczna część niskopodłogowa (70%) ułatwia dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, co czyni pojazd bardziej przystępnym dla wszystkich użytkowników.

Umowa dostawy i jej korzyści

MPK Poznań zawarło kontrakt na pozyskanie maksymalnie 24 tramwajów z Bonn, które wyprodukowano w 1994 roku. Dzięki tej inwestycji oraz zakupowi nowych tramwajów, system transportu miejskiego w Poznaniu staje się bardziej dostępny. Dwukierunkowość tramwajów zwiększa elastyczność zarządzania flotą, eliminując potrzebę utrzymania kosztownych napraw starszych modeli.

Strategia inwestycyjna miasta

Poznań od lat angażuje się w modernizację i rozwój infrastruktury transportowej. Inwestycje obejmują nie tylko unowocześnianie linii tramwajowych i przystanków, ale też wdrażanie nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej. Dzięki temu miasto staje się bardziej przyjazne dla mieszkańców i turystów, oferując nowoczesne rozwiązania komunikacyjne.

Wartość ekonomiczna transakcji

Zawarta umowa przewiduje, że maksymalna cena za jeden tramwaj wynosi 46 500 euro. Ta suma jest niższa niż koszt nowego pojazdu, co czyni zakup szczególnie atrakcyjnym. Dodatkowo, jeśli tramwaj okaże się uszkodzony, MPK Poznań ma możliwość rezygnacji z jego nabycia, co minimalizuje ryzyko finansowe.

Przystosowanie do lokalnych warunków

Po przybyciu do Poznania, pierwszy tramwaj przeszedł szereg adaptacyjnych procesów. Dostosowanie obejmowało instalację systemów alarmowych, monitoringu oraz integrację z lokalną infrastrukturą. Przygotowano również miejsca dla wózków inwalidzkich i rowerów, dbając o komfort wszystkich pasażerów.

Równoczesne inwestycje w nowoczesną flotę

Wraz z wprowadzeniem tramwajów z Bonn, MPK Poznań jednocześnie pracuje nad dostawami nowych modeli Moderus Gamma. Do tej pory miasto otrzymało 24 z planowanych 30 tramwajów, przy wsparciu finansowym na poziomie 85% z programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”.

Planowane zakupy i przyszłość taboru

Trwa również przetarg na zakup nowych, jednokierunkowych tramwajów. Projekt ten uzyskał dofinansowanie w wysokości 175 mln zł z funduszy europejskich, a dostawy mają zakończyć się do 2029 roku. Strategiczne działania miasta skoncentrowane są na wymianie starszych modeli, takich jak tramwaje 105Na, na bardziej nowoczesne i ekonomiczne rozwiązania.

Porównując pojazdy, tramwaje 105Na z wysoką podłogą i dodatkowymi stopniami ustępują pod względem funkcjonalności modelom NGT6D, które oferują łatwiejszy dostęp i większą wszechstronność. Koszt przygotowania tramwaju NGT6D do eksploatacji w Poznaniu jest znacząco niższy niż cena pełnej naprawy starszego modelu, co dodatkowo podkreśla korzyści z nowych inwestycji.

Źródło: Urząd Miasta Poznania