Rewitalizacja linii kolejowej Międzychód-Gorzów Wielkopolski, będąca częścią programu Kolej Plus, przyniesie istotne zmiany dla mieszkańców Międzychodu. Dzięki tej inicjatywie, podróże do Poznania i Gorzowa staną się znacznie krótsze. Najszybsze pociągi pokonają trasę między Poznaniem a Gorzowem w 78 minut, co jest znaczącym skróceniem w porównaniu do obecnej drogi przez Krzyż. Podróż z Międzychodu do centrum Gorzowa zajmie zaledwie około 30 minut.

Nowe perspektywy dla infrastruktury kolejowej

PKP PLK podpisały umowę o wartości niemal 20 milionów złotych na projektowanie modernizacji linii kolejowej łączącej Międzychód z Gorzowem przez Skwierzynę oraz odbudowę odcinka w Gorzowie Wielkopolskim prowadzącego do strefy ekonomicznej. Projekt, obejmujący także odcinek od Szamotuł do Międzychodu, ma na celu stworzenie nowej osi komunikacyjnej między Poznaniem a Gorzowem przez Międzychód.

Planowane ulepszenia na trasie

W ramach projektu przewidziano znaczące poprawki, które podniosą prędkość pociągów do 160 km/h oraz umożliwią przyszłą elektryfikację trasy. Choć obecnie elektryfikacja jest opcją dodatkową, planuje się jej realizację, gdy tylko zostaną zabezpieczone dodatkowe środki finansowe. Przetarg na właściwe prace budowlane jest planowany na drugi kwartał 2028 roku.

Zmiany w połączeniach kolejowych

Dzięki nowej trasie, podróże z Poznania do Gorzowa przez Międzychód będą szybsze niż dotychczasowe przez Krzyż. Dystans między Gorzowem a Poznaniem pokonamy w 78 minut szybkim pociągiem z postojami w kluczowych miejscowościach. Z kolei podróż regionalna zajmie około 120 minut.

Kolej Plus: Integracja sieci kolejowej

Realizacja programu Kolej Plus oraz budowa nowych łącznic w Kostrzynie nad Odrą wpłyną na lepszą integrację Gorzowa z krajowym systemem kolejowym. Planuje się, że trasa przez Międzychód stanie się częścią połączeń dalekobieżnych ze Szczecina do Poznania.

Nowe połączenia i flota hybrydowa

Od grudnia bieżącego roku przewidywane jest wprowadzenie pięciu par szybkich pociągów PKP Intercity na trasie Poznań-Gorzów. Ponadto, od 2027 roku, Gorzów ma obsługiwać nowoczesne zespoły trakcyjne z Nowego Sącza, które będą kursować do Trójmiasta, Bydgoszczy i Torunia.

Wyzwania w regionalnych przewozach kolejowych

Wiceminister infrastruktury zwrócił uwagę na aktualne problemy Polregio z realizacją połączeń. Oczekuje się, że zmiany w nadzorze nad spółką mogą przyczynić się do poprawy sytuacji. Planowane jest przeniesienie nadzoru do Ministerstwa Infrastruktury, co ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania.

Magistrala Zachodnia: Nowa kolejowa oś komunikacyjna

Podczas konferencji zaprezentowano także plany dotyczące budowy Magistrali Zachodniej, która połączy Zieloną Górę z Gorzowem Wielkopolskim przez kluczowe miasta regionu. Projekt ten, określany jako „kolejowa S3”, ma na celu usprawnienie transportu i integrację regionu. Dokumentacja koncepcyjna będzie współfinansowana przez PKP PLK i samorząd województwa lubuskiego.