Weekend 6-7 września przyniesie mieszkańcom Poznania wyjątkową okazję do podróży w czasie. Ulicami miasta ponownie pojadą zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach popularnych Linii Turystycznych. Szczególną uwagę przyciągnie niedzielna prezentacja odrestaurowanego tramwaju N nr 178, który w 1951 roku opuścił halę produkcyjną gdańskiej Stoczni Północnej.
Sobotnie przejażdżki zabytkowymi autobusami
Pierwszy dzień weekendu zdominują historyczne autobusy. Pasażerowie linii nr 100 będą mogli skorzystać z takich modeli jak Ikarus 280 (nr 1545), Jelcz PR110 (nr 1383) czy Ikarus 260 (nr 1735). Na trasie linii nr 102 pojawi się DAF MB200 z numerem 1222. Miłośnicy transportu szynowego nie pozostaną w tyle – po torach linii nr 20 pojedzie wagon 102N oznaczony numerem 1.
Wyjątkowa rocznica Rataj
Stulecie włączenia Rataj do Poznania zostanie uczczone uruchomieniem specjalnej linii nr 23. Między Biblioteką Uniwersytecką a Ratajami będą kursować dwa historyczne składy: 102Na nr 71 oraz N+ND nr 286+456. Tramwaje będą odjeżdżać co 30 minut w godzinach 12:30-17:30.
Trasa obejmie najważniejsze punkty miasta: od Biblioteki Uniwersyteckiej przez Ratajczaka, 27 Grudnia, Gwarną, Święty Marcin, Aleje Marcinkowskiego, Podgórną, plac Bernardyński, Mostową, Kórnicką, Warczygłowy, Trasę Kórnicką, Chartowo, Żegrze, Hetmańską, Zamenhofa, Krzywoustego, Strzelecką, ponownie Aleje Marcinkowskiego, 27 Grudnia, kończąc przy Teatrze Polskim.
Niedzielne premiery na torach i asfalcie
Drugi dzień weekendu zapowiada się jeszcze bardziej atrakcyjnie. Po raz pierwszy od dziesięcioleci na tory wyjedzie odnowiony tramwaj N nr 178 w składzie z doczepą ND nr 436 wyprodukowaną w Sanoku. Pojazd będzie obsługiwał linię nr 0, której trasa zostanie wzbogacona o przejazd nowym łukiem torowym pod Okrąglakiem. Równolegle po tej samej trasie pojedzie skład KSW+S2D (nr 158+423).
Autobusy linii nr 100 to klasyczne modele: Ikarus 260, MAN Lion’s City nr 1111 oraz Ikarus 280.
Siedem dekad służby poznańskiego tramwaju
Historia wagonu N nr 178 odzwierciedla rozwój poznańskiej komunikacji. W 1951 roku miasto otrzymało 30 wagonów silnikowych N i 20 doczepnych ND, które przez lata stanowiły trzon tramwajowej floty. Dwanaście lat później wagon przeszedł pierwszą modernizację, otrzymując instalację niskiego napięcia.
Lata siedemdziesiąte przyniosły kolejne zmiany. Podczas gdy większość wagonów N przebudowywano na jednokierunkowe, nr 178 zachował możliwość jazdy w obu kierunkach. Wyposażono go w agregat prądotwórczy, hamulce szynowe i podwójny pulpit sterowniczy. Od 1978 roku funkcjonował pod numerem 629, stacjonując w zajezdni Gajowa do grudnia 1992 roku.
Po zakończeniu regularnej służby wagon pełnił funkcje gospodarcze, następnie został odstawiony. Dzięki pracom konserwatorskim Stacji Obsługi i Remontów MPK w Krakowie odzyskał pierwotny wygląd sprzed siedemdziesięciu lat. Obecnie jest jedynym zachowanym egzemplarzem tramwaju typu N z gdańskiej Stoczni Północnej, stanowiąc cenny zabytek komunikacyjnej historii Poznania.