Most Chrobrego, kluczowa przeprawa przez Wartę w Poznaniu, wkrótce zostanie poddany kompleksowej modernizacji. Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły, że podpisano kontrakt z wykonawcą robót, Primost Południe, a prace mają rozpocząć się we wrześniu. Planowana inwestycja potrwa nieco mniej niż trzy lata.

Przygotowania do przebudowy

Wstępne działania rozpoczną się we wrześniu i obejmą różnorodne prace przygotowawcze. Będą to m.in. przeniesienie istniejącej infrastruktury z mostu, wykonanie przewiertów pod rzeką oraz badania archeologiczne. Wykonawca przygotuje również przewiązki, dzięki którym ruch samochodowy będzie możliwy w obu kierunkach na południowej nitce mostu, minimalizując przy tym utrudnienia. Dostosowanie sygnalizacji świetlnej na sąsiednich skrzyżowaniach również znajduje się w planach, co ma pomóc ograniczyć zakłócenia w ruchu. Do końca października kierowcy i pasażerowie tramwajów będą mogli korzystać z obecnego układu drogowego.

Zmiany w ruchu drogowym

Z początkiem listopada planowane jest zamknięcie północnej części mostu, co spowoduje, że ruch samochodowy zostanie przekierowany na południową nitkę, gdzie będzie odbywał się jednopasmowo w obu kierunkach. Piesi i rowerzyści mogą nadal korzystać z mostu, choć odcinek Wartostrady pod mostem zostanie czasowo zamknięty. Po zakończeniu budowy nowej północnej nitki sytuacja zostanie odwrócona.

Zmiany w komunikacji tramwajowej

Zawieszenie ruchu tramwajowego przez most Chrobrego będzie jednym z najbardziej odczuwalnych skutków modernizacji. Obecne tory znajdują się na obu częściach mostu, a nowa konstrukcja przewiduje oddzielny most dla komunikacji tramwajowej. Do końca października tramwaje będą kursować bez zmian, co ma uwzględnić zwiększony ruch pasażerski związany ze Świętem Wszystkich Świętych. Nowa organizacja linii tramwajowych i przystanków zostanie ogłoszona przez Zarząd Transportu Miejskiego w październiku.

Szeroki zakres prac inwestycyjnych

Modernizacja mostu Chrobrego obejmie nie tylko budowę nowej przeprawy, ale także przebudowę fragmentów ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz ich skrzyżowań z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. W planach jest również rozbudowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, w tym nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Projekt przewiduje także stworzenie pięciu punktów odpoczynku z ławkami i stojakami na rowery. Przy Katedrze powstanie przystanek tramwajowo-autobusowy wyposażony w biletomat, tablice informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Prace obejmą również modernizację sieci wodociągowej, systemów odwodnienia, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.