W najnowszym zestawieniu opracowanym przez Oponeo.pl i Yanosik.pl, Poznań znalazł się na końcu listy miast liczących powyżej 300 tys. mieszkańców. Mimo że poprawa była niewielka w porównaniu do poprzedniego roku, to jednak miasto wciąż pozostaje w tyle za swoimi konkurentami. Czy rzeczywiście jazda po Poznaniu jest aż tak uciążliwa?

Analiza wyników Poznania

W tegorocznym rankingu, Poznań zajął siódme miejsce z wynikiem 29 punktów, co plasuje go na końcu zestawienia. Bydgoszcz zdobyła tytuł lidera z 45 punktami, tuż za nią znalazł się Lublin, a ex aequo na trzecim miejscu uplasowały się Warszawa i Kraków.

Jak powstaje ranking?

Zestawienie jest tworzone od 2019 roku, bazując na danych zbieranych od użytkowników systemu Yanosik, informacji z baz Oponeo.pl oraz publicznych danych instytucji miejskich. W przypadku dużych miast oceny przyznawane są w skali od 1 do 9, a oceniane są w siedmiu kluczowych kategoriach. Pod uwagę brane są między innymi średnia prędkość jazdy w centrum i poza nim, liczba dostępnych miejsc parkingowych oraz liczba kolizji.

Ocena w poszczególnych kategoriach

Poznań wypadł następująco w poszczególnych kategoriach na tle dziewięciu ocenianych miast:

  • Prędkość jazdy w centrum i granicach miasta – 6. miejsce
  • Liczba kolizji – 7. miejsce
  • Opłaty za parkowanie – 7. miejsce
  • Ładowanie samochodów elektrycznych – 3. miejsce
  • Ceny paliwa – 6. miejsce
  • Ubezpieczenie – 4. miejsce
  • Koszty wymiany opon – 6. miejsce

Koszty parkowania w Poznaniu

Według raportu, średnia opłata za parkowanie w Poznaniu wynosi 5,69 zł, co czyni go jednym z najdroższych miast pod tym względem. Dla porównania, w Bydgoszczy opłata wynosi 3,92 zł, a w Warszawie 5,20 zł. Jedynie Szczecin (6,08 zł) i Gdańsk (6,77 zł) mają wyższe stawki.

Ładowanie aut elektrycznych

Poznań wyróżnia się w kategorii ekojazdy, zajmując trzecie miejsce pod względem zagęszczenia stacji ładujących dla samochodów elektrycznych. Średnio jedna stacja przypada na 2,3 km kwadratowych, co stawia miasto za Gdańskiem (2,0 km kwadratowe) i Warszawą, która dysponuje aż 227 stacjami, podczas gdy Poznań ma ich 112.

Zestawienie z poprzednimi latami

W ubiegłym roku sytuacja Poznania również nie wyglądała najlepiej, ponieważ miasto zajęło przedostatnie miejsce. Najlepszy wynik osiągnęło w 2022 roku, plasując się tuż za podium. Można zatem zastanowić się, jakie kroki powinny zostać podjęte, aby poprawić tę sytuację w przyszłości.